Адаптація першокласників: радить психолог.
Адаптація – відповідальний етап життя маленького школяра, вчителів, батьків, адже саме в цей період шестирічний першокласник приймає й освоює шкільні норми, у нього формується інтерес до шкільного життя, з’являється віра в свої сили, діти дорослішають.
Для визначення стратегії організації адаптаційного періоду ерівникам
навчальних закладів, учителям, батькам необхідно зробити таке:
створити атмосферу доброзичливості, щирості; будувати стосунки зі школярами з урахуванням їх індивідуальності, готовності до навчальної діяльності;
поряд з індивідуальними розвивати групові форми проведення занять, якісно змінюючи ступінь відповідальності кожного за загальний результат;
розвивати рефлексивні вміння учнів дивитись на себе «з боку», формувати навички самоконтролю та самооцінки.
Адаптаційний період у школі передбачений для створення позитивної благополучної атмосфери, прийняття дітьми й учителем один одного та пошук оптимальної для кожного позиції нової ситуації.
Тест «Як дитина сприймає навчальний світ»
1. Чим найбільше любить займатися ваша дитина?
а) дивитися телевізор, розглядати малюнки, іграшки, фотокартки;
б) слухати пісні, співати, вгадувати мелодії;
в) робити щось самій, торкатися руками, придумувати забавки, жарти.
2. Як встановлює контакт з іншими дітьми?
а) важко, друзів майже не має;
б) без проблем вступає в контакти з дітьми та дорослими,доброзичлива до всіх;
в)любить грати з товаришами, організатор спільних справ.
3. Як поводиться, коли приходять гості?
а) соромиться, поводиться тихо, мало розмовляє;
б) із задоволенням розповідає про свої справи;
в) не стримує свої емоції при незнайомих і дорослих людях, неспокійна, не вислуховує їх до кінця.
4. Як грається з товаришами ?
а) не любить галасливі ігри, не бере на себе головні ролі, пасивна;
б) спокійно спостерігає за дітьми, виконує ролі, добре наслідує;
в)любить керувати грою, часто міняє задум, нетерпляча;
5.Як переживає невдачу?
а)зосереджується на собі, відокремлюється від інших;
б)спокійно намагається повторити дії;
в)бурхливо, емоційно, плаче;
6.Як висловлює прохання ?
а)мовчки дивиться, просить „очима" ;
б)багато говорить, вимагає, доводить, аргументує;
в)торкається, ластиться, змінює тон голосу.
7.Що робить з найбільшим інтересом ?
а)любить конструкторні, комп'ютерні ігри, дивиться телевізор, розглядає картинки;
б)малює, щось робить руками;
в)слухає музику, говорить.
8.Що розповідає про дитячий садок, школу?
а)мало розповідає про свої враження;
б)розповідає про друзів, усе, що почула від учителя;
в)розповідає про те, що робили.
9.Як засинає ?
а)швидко і спокійно;
б)потребує спілкування, капризує, коли її залишають без казки;
в)неспокійно спить, довго крутиться перед сном.
10. Який подарунок найбільше бажає ?
а) комп'ютер;
б) музичний центр;
в) домашню тварину.
11. Чи любить малювати ?
а) більше любить розглядати картинки;
б) ні;
в) малює постійно, багато малюнків у зошиті.
12.Чи допомагає вдома по господарству і що найбільше любить робити ?
а) допомагає прибирати на книжкових полицях, розкладати речі на місця;
б) не любить допомагати, з бажанням орудує пилососом;
в) любить спільні домашні справи, але не доводить до кінця.
13.Як швидко змінюється настрій і з яких причин?
а) під час виникнення конфлікту переживає все в собі, на зовні не показує;
б)може легко образитись на будь-яке підвищення голосу;
в) швидко змінюється, якщо починається якась спільна робота в сім'ї.
14.Які ідеї і фантазії приходять частіше на думку?
а) щось змінити в навколишній обстановці, новий одяг,речі;
б)придумує слова, примовки, легко відгадує загадки;
в) поїхати на екскурсію, піти в цирк, театр, щось робити.
ОБРОБКА РЕЗУЛЬТАТІВ
За кожну відповідь „ а „ - 1 бал; „ б „ - 2 бали; „ в „ - 3 бали.
14 - 20 балів — дитина сприймає образно-зорову інформацію;
20 - 28 балів — дитина сприймає уявно-слухову інформацію;
28 - 42 бали - дитина сприймає емоційно-чуттєву інформацію.
ЩО ВОНА ЗНАЄ ПРО ШКОЛУ?
Тепер визначте, що знає про школу ваша дитина. Адже вже першого вересня в неї виникне багато запитань і складних ситуацій. Для вас ці дитячі тривоги здадуться дрібницями, а для неї важкими завданнями. Будьте завбачливі й допоможіть дитині заздалегідь, вже тепер, знайти вихід із майбутнього скрутного становища.
Запитайте в неї:
1. Як звертаються до вчительки?
2. Як привернути до себе увагу, якщо потрібно про щось запитати?
3. Що сказати, якщо потрібно вийти в туалет?
4. Що таке урок?
5. Як дізнаються, що пора починати урок?
6. Що таке перерва?
7. Для чого потрібна перерва?
8. Як називається стіл, за яким діти пишуть?
9. На чому пише вчитель, коли пояснює завдання?
10. Що таке оцінка?
11. Яку оцінку може отримати учень?
12. Що таке шкільний щоденник?
13.У класі вчаться діти одного віку чи різного?
14. Що таке канікули?